Follow by Email

Friday, 10 February 2012

BERITE DARI GUNUNG

NIEHH,,ADE BERITE DARI GUNUNG SANA;
ADANYA PULA BUKAN BERITA APA
HATTA APA ITU BERITA?
KENDATIPUN SIBUK,INGIN MASIH BERKONGSI CHERITA
CHERITA SUKA DAN GUNDAH GULANA
TIDAK NIAT DIHATI MENCARI MASYHUR
HANYA BERKONGSI ILMU PENGALAMAN
GURU TERBA-EK BUAT TAULADAN

Tuesday, 1 November 2011

Sunday, 30 October 2011

Rahsia lelaki~





Rahsia Lelaki Mengikut 4 unsur

(1) Tanah = anak pertama, anak kelima, anak kesembilan
(2) Air = anak kedua, anak keenam, anak kesepuluh
(3) Api = anak ketiga, anak ketujuh, anak kesebelas
(4) Angin = anak keempat, anak kelapan, anak keduabelas

TANAH
Sifat tanah dikaitkan sebagai jenis Deria. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Orang menghargai kebendaan, keras hati, sabar,disiplin diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, cekap, percaya hanya perkara yang boleh dicapai oleh deria.

(JENIS PANCAINDERA: SYAHWAT, KERING)
Sedar mengenai hakikat diri, menilai material, sebar, tabah hati, disiplin diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, efisyen, percaya hanya pada apa yang boleh dicapai oleh pancaindera, muram atau sugul, diberatkan oleh keperluan. Kepala angin, bimbang, tegas, tenang, boleh putus harapan, pendiam, tidak peramah, senyap. Badannya kurus, kurangnya tidur, tidak sabar jima', selalu sihat, banyak kerja.

AIR
Sifat air dikaitkan jenis Perasa. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Lemah-lembut, dalam perasaannya, mengasihani, memaksa, penakut, kepala angin, imaginatif, lemah terhadap siksaan atau teguran, berahsia, memahami, tidak tamak, artistik.

(JENIS PERASA: FIKIRAN, BASAH)
Lemah lembut, perasaannya dalam, belas kasihan, penakut, ada angin, imaginatif, mudah terluka hatinya, berahsia, mudah memahami perasaan orang lain, tidak tamak, ada bakat seni, positif, berhati-hati, berfikiran panjang, aman hatinya, terkawal, boleh dipercayai, penyabar, tenteram. Tubuhnya tambun, banyak lemak, banyak tidur, sedikit malas, lambat dan agak kurang faham.

API
Sifat api dikaitkan sebagai jenis Intuisi (kebolehan mengetahui sesuatu melalui bisikan kalbu). Ia digolongkan sebagai sifat kelelakian. Pentingkan diri, megah, bersemangat tinggi, kompetitif, perlukan ruang, kebudakan atau kurang matang, keras hati, kecenderungan ke arah tidak peka terhadap sesuatu, sentiasa sedia untuk menempuh sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan masa depan.

(JENIS INTUITIF: CINTA, PANAS)
Pentingkan diri, megah, semangat tinggi, kompetatif, perlukan ruang, keanakan atau lurus, menaruh harapan, cenderung untuk tidak sensitif, sentiasa sedia untuk sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan baru, yang mana orang lain tidak terfikirkan. Perasa, gelisah, agresif, mudah teransang, mudah berusaha, pemaksa, optimis, aktif. Kerjanya segera, jalannya cepat, terang hati, panas tubuhnya, kurang tidurnya.

ANGIN
Sifat angin dikaitkan dengan jenis Pemikir. la digolongkan sebagai sifat kelelakian (masculine). Lelaki ini berpegang kepada teori, tidak mudah terpengaruh oleh pendapat orang lain, objektif, rasional, menghadapi kesukaran untuk melibatkan emosi, menghargai kebolehan intelektual, mahukan kebebasan, mempunyai mentaliti ambil mudah, sukakan fakta dan figura.

(JENIS PEMIKIR: JIWA, SEJUK)
Orang teori, sukar dipengaruhi, objektif, rasional, sukar terlibat dalam hal emosi, menilai tinggi kebolehan intelektual, keperluan untuk bebas, mentaliti ambil mudah, suka pada fakta dan figura. Mudah bergaul, boros, banyak cakap, responsif, mudah berbincang, bersemangat, sikap tidak kesah, pemimpin. Tubuh nipis, kurang daging, banyak darah, kreatif, sederhana.

PS/Aku anak ke 8~

Thursday, 27 October 2011

Lu idop kt dunia ni bukan seorang diri..

‎"Orang beriman itu bersikap ramah dan tidak ada kebaikan bagi seorang yang tidak bersikap ramah. Dan sebaik-baik manusia adalah orang yang paling bermanfaat bagi manusia." (HR Thabrani dan Daruquthni, dari Jabir R.A)



RINDU PULAK NAK PANJAT GUNUNG SME2~

.....burghh....(sendawa)

yer.ade kehidupan.kau cari.
tapi kau pasti?ini kehidupan yang kau ingin?
kau tanye batu.batu angguk.kau tanya pokok.diam dia tengak berdiri.
tapi kau lupa tanya daging hati kau mana satu kehidupan.mana jalan nak kau pilih.
betul kau pasti ada sampah dalam longkang?
kau pasti ade semut dalam gula prai??
kau pasti teh panas mamak yang kau beli rasanya sedap kau tibai berdiri?
itu yang kau lupa.kaw sendiri tak pasti.ade tiang lampu ke tidak pada jalan yang kau susur.
ade peluru ke tidak pistol yang kau pegang.
kenapa???
jangan kau pilih jalan lagi.sebab jalan dah pilih kau untuk dipijak.
baik kaw siapkan diri kau dengan kasut croc yang tebal.
baik kau botolkan air sukida buat bekal hilang dahaga.
baik kau tapau makan,rokok(jgn lupe lighter) dan baju pakai.
sebab jalan kau dah ada.kau jalan lah dengan bangge..biarkan misai kau bertiup angin.
dengan poyo kau kata..
jalan aku niehh....

AKU MINAT DYE NIEHH!!

Cuti Seminggu..(Mcm Setahun..owh please..)

Aku tak tao nak buat ape kt umah..rutin aku kt sini mase cuti niehh mmg2 laa berbeza..(giler serius!!)Cuti seminggu untuk Raya Dewali(Hindus)(pergh..len mcm dorg raye) So aku tade mende yg best aku buat..kadang2 bosan sangat start moto,aku tibai karpet tar tanpe tujuan..hujan pun aku belasah jer..naseb ade kotak elektrik(TV) ngan buku lipat aku niehh..Malam jamm,minom,balik tengok tv,on9,tengok tv,SURAU,tengok tv balik...tak best mne pon....
Aku tak sabar nak tengok ari senin niehh..Kabar nyer nyawe aku bagai nyawa2 ikan2 kering aku...so tungguuu~~~



nak study lagi laa tak blehh..;)

Friday, 21 October 2011

Hoi hoi ya hoii !!

Perghh!! Setelah lama aku simpankan hajat(bukan membuang" tujuannya) untuk membuat blog,akhirnya tika dan saat ini aku berhasil lunaskan hasrat aku.(Apsal mcm skema je ayat aku niehh??) Tak pe..aku niehh sbnarnye masih menuntut ilmu perguruan di institusi yang aku rasekn x yah laa aku nk cite di mana tempatnya..yang penting jaoh dari kolam ikan kt kanan korg tuhh..(ikan2 kering aku..naseb tde ikan keli)Oke..aku rase blogging niehh bagus sebab dia mcm unprivate diary korg laa..so,aku pun terpanggil nk hasilkan blog yang aku rsekan CIKAI TAK BERCUKAI niehh..So aku hrap korg dpt follow sbb bnyak mende yang aku nk karutkan dengan korg..Aku nie mmg suke mengarut, berangan , buah berangan dan macam2 Aznil lagi...So korg folllow la Abg Jemm..I FOLLOWW...(blog aku taw!!)=P